Małe i średnie firmy stanowią ważne ogniwo polskiej gospodarki, jednak często zmagają się z kłopotami finansowymi. Ich problemy wynikają z tego, że przedsiębiorcy napotykają na swojej drodze liczne bariery, które utrudniają im rozwój, zmniejszają rentowność działalności lub powodują narastanie zadłużenia. Poniżej omawiamy przyczyny utraty płynności finansowej w małych firmach i sposoby na wyjście z kryzysowych sytuacji. 


para zastanawia się jak rozwiązać problemy finansowePrzyczyny problemów finansowych małych firm

Małe firmy stanowią źródło dochodów państwa i gmin, tworzą nowe miejsca pracy i stanowią efektywną konkurencję na rynku zagranicznym. Mimo tego spotykają się z szeregiem przeciwności, do których należą:

  • niespójne przepisy prawa podatkowego;
  • problemy z terminowymi płatnościami klientów;
  • wysokie wydatki na prowadzenie firmy;
  • duże koszty zatrudnienia pracowników.

Trudności często prowadzą do kryzysu finansowego, który grozi upadkiem zwłaszcza w przedsiębiorstwach obciążonych spłatą kredytu. Na szczęście istnieją skuteczne narzędzia do walki z długami i lepszego zarządzania działalnością gospodarczą.

 

Jak odzyskać płynność finansową w małej firmie?

Najważniejsze jest to, aby szybko reagować na pierwsze sygnały problemów finansowych w firmie. W przypadku posiadania długów nie czekaj na sądowy nakaz zapłaty czy zajęcie komornicze. Od razu zacznij polubowne negocjacje z wierzycielami w celu ustalenia nowych warunków spłaty należności lub otwórz postępowanie restrukturyzacyjne – w toku tej procedury masz szansę nie tylko na umorzenie części zadłużenia, lecz także wprowadzenie korzystnych zmian w strukturze i organizacji firmy. Ponadto warto korzystać ze stałej obsługi prawnej, w ramach której specjaliści pomogą Ci w optymalizacji kosztów prowadzenia działalności. Co więcej, możesz konsultować z nimi treść i konstrukcję umów, jakie zamierzasz zawrzeć z klientami, dzięki czemu unikniesz kruczków prawnych i zabezpieczysz się przed opóźnieniami w płatnościach za Twoje produkty lub usługi.

 

Nie ma klienta, któremu nie możemy pomóc